Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Πλατεία Ομονοίας

Στο πρώτο σχέδιο της Αθήνας, προβλεπόταν να κατασκευαστούν τα ανάκτορα στο σημείο που σήμερα βρίσκεται η Πλατεία Ομονοίας.

  1. Νεότερη και Σύγχρονη εποχή (1821 - )


    1864 Διαμορφώνονται τα τελικά της όρια και ονομάζεται «Πλατεία Ομονοίας».

    1870 Τη δεκαετία αυτή γίνεται κέντρο θεαμάτων και πολιτισμού.

    1880 Γίνεται συγκοινωνιακός κόμβος.

    1889 Ηλεκτροφωτίζεται για πρώτη φορά.

    1901 Τοποθετούνται παρτέρια με μεγάλα δέντρα.

    1907 Ηλεκτροφωτίζεται μόνιμα.

    1930 Τρίτη ανάπλαση.

    1936 Τέταρτη ανάπλαση.

    1956 Πέμπτη ανάπλαση.

    2004 Έκτη ανάπλαση.

    2020 Έβδομη ανάπλαση.

  2. Οθωμανική εποχή (1453- 1821)


  3. Βυζαντινή εποχή (331 μ.Χ.- 1453)


  4. Ρωμαϊκή εποχή (30 π.Χ.- 330 μ.Χ.)


  5. Ελληνιστική εποχή (322- 31 π.Χ)


  6. Κλασική εποχή (478-323 π.Χ)


  7. Αρχαϊκή εποχή (800-479 π.Χ)


  8. Γεωμετρική εποχή (-1100- 800 π.Χ)


  9. Προϊστορία (-1100 π.Χ.)


Τι βλέπω;

Η Πλατεία Ομονοίας είναι από τις κεντρικότερες πλατείες, αποτελεί σημείο συνάντησης πολλών κοινωνικών ομάδων και έχει μακρά κοινωνική ιστορία. Η φήμη της είναι κακή, διότι θεωρείται σημείο συγκέντρωσης κοινωνικά αποκλεισμένων ομάδων. Η πλατεία δεν είναι ενδιαφέρουσα μόνο για την κοινωνική της πολυμορφία, αλλά και για τα ενδιαφέροντα κτίρια των αρχών και των μέσων του 20ου αιώνα που την περιστοιχίζουν. Από τον 19ο αιώνα κιόλας, υπήρχαν εκεί  πολλά ξενοδοχεία –όπως και στη γειτονική περιοχή Χαυτεία- επειδή ήταν σημείο έλευσης επαρχιωτών και ξένων επισκεπτών. Μέχρι πριν την τελευταία ανάπλαση, στην πλατεία σύχναζαν και καθόντουσαν ορισμένες περιθωριοποιημένες ομάδες και μετανάστες. Η τελευταία ανάπλαση, δεν περιλαμβάνει κανένα παγκάκι και το σιντριβάνι είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε ούτε το νερό να πλησιάζει κανείς εύκολα, ούτε να μπορεί να κάτσει κάποιος εύκολα στο πεζούλι. Γι’ αυτόν τον λόγο, ο σχεδιασμός αυτός, ο οποίος δεν υλοποιήθηκε με τις δέουσες διαδικασίες, δεν έχει χαρακτηριστεί από πολλούς κατοίκους και επιστήμονες ως μονάχα Instagram- friendly, αλλά ταυτόχρονα ρατσιστικός.

Τι δε βλέπω;

Η ύπαρξη κοινωνικά αποκλεισμένων ομάδων στο σημείο αυτό δεν είναι καινοφανές φαινόμενο, αλλά συμβαίνει εδώ και αρκετές δεκαετίες. Σε κάθε περίπτωση, είναι ιδιαίτερη πλατεία γιατί, όπως σημειώνει ο Σαρηγιάννης (1994), από παλιά κιόλας, ήταν σημείο «δραματικής πάλης ανάμεσα στη μεγαλοαστική Αθήνα της πλατείας Συντάγματος και στις εργατικές περιοχές νότια και νοτιοδυτικά της Ομόνοιας». Όταν η Αθήνα έγινε πρωτεύουσα, η περιοχή της πλατείας ήταν το βόρειο όριο της πόλης. Υπήρχαν αγροτικές εκτάσεις και περνούσαν από αυτήν δύο ρέματα, αυτά των οδών Σταδίου και Πανεπιστημίου. Στο πρώτο σχέδιο της Αθήνας στο πρώτο μισό του 19ου αιώνα, προβλεπόταν να κατασκευαστούν στο σημείο αυτό τα ανάκτορα, κάτι το οποίο τελικά δε συνέβη. Ο σχεδιασμός των ανακτόρων στην Ομόνοια είχε νεοκλασική φιλοσοφία, με τις οδούς Πειραιώς, Σταδίου και Ερμού να δημιουργούν ένα συμμετρικό τρίγωνο. Αφού έγινε τελικά πλατεία, η πρώτη ανακαίνιση ήταν σαρωτική, δίνοντάς της κυκλικό σχήμα και περίφραξη. Από τότε η πλατεία έχει υποστεί 7 σημαντικές αναπλάσεις. Η πλατεία έχει υπάρξει σημείο πολιτικών συγκρούσεων, χώρος διαπόμπευσης ανταρτών (εμφύλιος) και νεαρών που δεν ακολουθούσαν τις νόρμες της μεταπολεμικής εποχής (τεντυμπόιδες). Σήμερα είναι κυρίως σημείο συνάντησης για διαδηλώσεις, πολιτικές συγκεντρώσεις ή πανηγυρισμούς, όταν συμβαίνει κάτι ευχάριστο (π.χ. η κατάκτηση του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου το 2004).

Βιβλιογραφία

Γιοχάλας Θ., Καφετζάκη Τ., (2013), Αθήνα, Ιχνηλατώντας την πόλη με οδηγό την ιστορία και τη λογοτεχνία, Βιβλιοπωλείον της ΕΣΤΙΑΣ

Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων Αθήνας, (χ.α.), Ανάπλαση Πλατείας Ομονοίας, ΕΑΧΑ α.ε.,

http://www.astynet.gr/projects.php?c=15&p=29,

Τελευταία επίσκεψη 10/1/13

Μελαμπιανάκη Ε. (2006), Οι πλατείες της Αθήνας 1834-1945, διαδικασία διαμόρφωσης, λειτουργία- πολεοδομική σημασία, Ε.Μ.Π., διδακτορική διατριβή, β’ τόμος

Σαρηγιάννης Γ.Μ., (1994), Αθηναϊκό σταυροδρόμι, η κοινωνική σύνθεση και οι χώροι συναθροίσεων των Αθηναίων στην πολύπαθη πλατεία, στο 7 ημέρες, Η «Ομόνοια» όλων των Ελλήνων», εκατόν εξήντα χρόνια διαδοχικών αλλαγών της πλατείας, Καθημερινή, σ.σ. 6-9

Τράιου Ε., (1994), Η άλλη Ομόνοια, άστεγοι, επαίτες, και λαθρομετανάστες βρίσκουν καταφύγιο κάθε βράδυ στην καρδιά της Αθήνας, στο 7 ημέρες, Η «Ομόνοια» όλων των Ελλήνων», εκατόν εξήντα χρόνια διαδοχικών αλλαγών της πλατείας, Καθημερινή, σ.σ. 18-19