Το ξενοδοχείο Mont Parnes βρίσκεται στο όρος Πάρνηθα και διακρίνεται για την μοντέρνα αρχιτεκτονική του.
Νεότερη και Σύγχρονη εποχή (1821 - )
Στη δεκαετία του 1960, γυρίστηκαν πολλές ελληνικές ταινίες και την ίδια περίοδο λειτουργούσε εδώ η Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων.
1970 Για να καλυφθούν τα έξοδα του ξενοδοχείου, αποφασίστηκε να λειτουργήσει καζίνο. Από τότε ξεκίνησε και η συστηματική καταστροφή του εσωτερικού του κτιρίου.
1999 Ο μεγάλος σεισμός της Αθήνας (7/9/1999) είχε ως επίκεντρο τους πρόποδες της Πάρνηθας, με αποτέλεσμα να προκληθούν σοβαρές ζημιές στο Mont Parnes, οι οποίες σταδιακά αποκαταστάθηκαν. Από τότε όμως ξεκίνησε και η μεγάλη παρακμή του, ενώ προτάθηκαν ιδέες για κατεδάφιση, οι οποίες συνάντησαν την αντίδραση μερίδας αρχιτεκτόνων.
Οθωμανική εποχή (1453- 1821)
Βυζαντινή εποχή (331 μ.Χ.- 1453)
Ρωμαϊκή εποχή (30 π.Χ.- 330 μ.Χ.)
Ελληνιστική εποχή (322- 31 π.Χ)
Κλασική εποχή (478-323 π.Χ)
Αρχαϊκή εποχή (800-479 π.Χ)
Γεωμετρική εποχή (-1100- 800 π.Χ)
Προϊστορία (-1100 π.Χ.)
Τι βλέπω;
Σε υψόμετρο 1078 μέτρων, βρίσκεται ένα χαρακτηριστικό δείγμα μοντέρνας αρχιτεκτονικής, το οποίο ξεχώρισε διεθνώς όταν κατασκευάστηκε. Ανήκει στον κατάλογο των έργων σύγχρονης αρχιτεκτονικής “Architecture d’ Aujourd’ hui” 158/1971 του Pierre Vago. Το ξενοδοχείο Mont Parnes έχει μήκος 200μ. και αποτελείται από τέσσερις όγκους, με κυρίαρχο αυτόν των υπνοδωματίων. Επικρατούν τα σκούρα χρώματα, επιλογή του Γιάννη Τσαρούχη, ώστε να ταιριάζει με το περιβάλλον. Διαθέτει 170 δωμάτια, αίθουσα υποδοχής, σαλόνια, αναγνωστήρια, μπαρ, εστιατόρια, καζίνο, κινηματογράφο, αίθουσα μουσικής, ανθοπωλείο, κουρείο κι ένα χωλ, το οποίο λειτουργεί ως άξονας του κτιρίου. Ο όγκος των υπνοδωματίων έχει μια ελαφρά καμπύλη για να μην είναι μονότονος και τα μπαλκόνια θυμίζουν τα μοναστήρια του Αγίου Όρους. Συνολικά το κτίσμα συνδυάζει πολλά στοιχεία όπως υστερο-μοντέρνα αρχιτεκτονική, παραδοσιακή διακόσμηση, υδραίικο σαλόνι, βορειοελλαδίτικο καθιστικό και κάποια εκλεκτικιστικά στοιχεία. Τη διακόσμηση επιμελήθηκαν σημαντικοί καλλιτέχνες όπως ο Νίκος Χατζηκυριάκος- Γκίκας, ο Σπύρος Βασιλείου, ο Ευγένιος Σπαθάρης και ο Γιάννης Μόραλης.
Τι δε βλέπω;
Η κατασκευή ενός τέτοιου κτιρίου μέσα σε ένα σπάνιο φυσικό περιβάλλον (η Πάρνηθα είναι εθνικός δρυμός) προκάλεσε τεράστιες αντιδράσεις από επιστήμονες και πολίτες. Την περίοδο εκείνη, ήταν συχνό φαινόμενο να κατασκευάζονται πολυτελή ξενοδοχεία σε σημεία μοναδικού φυσικού κάλλους, ως μια στρατηγική τουριστικής επένδυσης. Αρχικά λοιπόν, προβλεπόταν να κατασκευαστεί ένας οικισμός με bungalows και γήπεδα τένις, αλλά το σχέδιο αυτό δεν υλοποιήθηκε. Ο αρχιτέκτονας Παύλος Μυλωνάς είχε ως στόχο να μην είναι ένα αυστηρό κτίριο, αλλά να αποπνέει οικειότητα και να θυμίζει ιδιωτική κατοικία. Η προσέγγιση στο ξενοδοχείο γίνεται είτε μέσω οχήματος είτε μέσω τελεφερίκ. Η θέα είναι ξεχωριστή, καθώς φαίνεται το σύνολο της πόλης από ψηλά.
Βιβλιογραφία
Collective Work, (d.u.), Αθήνα, τεκμήρια φωτογραφικού αρχείου, [Athens, photo archive documents], Secretariat General of Information
Technical Chamber of Greece, (2000), Athens, London, Paris, TCG,
http://www.culture2000.tee.gr/ATHENS/GREEK/main2.html
Last visit 12/5/2019