Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης στεγάζεται σε ένα από τα ελάχιστα διασωθέντα, από την πυρκαγιά του 1917, εκλεκτικιστικά κτίρια της περιοχής.

  1. Νεότερη και Σύγχρονη εποχή (1912 - )


    2001 Άνοιξε το μουσείο για το κοινό.

  2. Οθωμανική εποχή (1453- 1912)


    1904 Κατασκευάστηκε το κτίριο.

  3. Βυζαντινή εποχή (331 μ.Χ.- 1453)


  4. Ρωμαϊκή εποχή (30 π.Χ.- 330 μ.Χ.)


  5. Ελληνιστική εποχή (322- 31 π.Χ)


  6. Κλασική εποχή (478-323 π.Χ)


  7. Αρχαϊκή εποχή (800-479 π.Χ)


  8. Γεωμετρική εποχή (-1100- 800 π.Χ)


  9. Προϊστορία (-1100 π.Χ.)


Τι βλέπω;

Το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης αναδεικνύει τη σεφαραδίτικη κληρονομιά της πόλης μετά το 15ο αιώνα. Οι Σεφαραδίτες ήταν εκδιωγμένοι Εβραίοι της Ισπανίας κατά το 1492, από τους βασιλείς Φερδινάνδρο και Ισαβέλλα. Το μουσείο στεγάζεται σε ένα από τα ελάχιστα διασωθέντα, από την πυρκαγιά του 1917, εκλεκτικιστικά κτίρια της περιοχής. Φιλοξενεί μόνιμες εκθέσεις, φωτογραφικές εκθέσεις, κέντρο ερευνών και βιβλιοθήκη. Στο ισόγειο εκτίθενται ταφόπλακες, επιτύμβιες στήλες και φωτογραφίες της εβραϊκής νεκρόπολης περί το 1914. Στον πρώτο όροφο εκτίθεται η εβραϊκή παρουσία ως το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αρχιτεκτονικά μέλη συναγωγών που καταστράφηκαν από τους ναζί και γενικότερα μια εικόνα της καθημερινότητας των Εβραίων της Θεσσαλονίκης (πίνακες, επιστολές, ενδυμασίες, χαλιά κ.α.). Τέλος, υπάρχει και ειδικός εκθεσιακός χώρος για το ολοκαύτωμα.

Τι δε βλέπω;

Το μουσείο έχει ως βασικό στόχο τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης των Εβραίων της πόλης. Μέσα από τις εκθέσεις του αναδεικνύεται η προσφορά των Σεφαραδιτών, οι οποίοι μετέφεραν πολιτιστικά στοιχεία και γνώσεις της Δυτικής Ευρώπης στην τότε Οθωμανική Αυτοκρατορία. Η κοινότητα αυτή συμπαρέσυρε άλλες 32 εβραϊκές κοινότητες, με αποτέλεσμα το σύνολο της εβραϊκής παρουσίας στη Θεσσαλονίκη να φτάσει στη μέγιστη ακμή της το 16ο αιώνα και η Θεσσαλονίκη να ονομαστεί “Μητέρα του Ισραήλ”. Κατά την πυρκαγιά του 1917 καταστράφηκε το μεγαλύτερο μέρος της εβραϊκής συνοικίας, αλλά η “χαριστική βολή” στην κοινότητα δόθηκε κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής και την εξόντωση περίπου 50.000 εβραίων της πόλης σε στρατόπεδα συγκέντρωσης της Πολωνίας.

Πληροφορίες

Βιβλιογραφία

Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης, (χ.α.), Το Μουσείο,

http://www.jmth.gr/web/aboutGR.htm

Τελευταία επίσκεψη 6/8/2014

Ζαφείρης Χ., (2014), Θεσσαλονίκη, η παρουσία των απόντων, η κληρονομιά Ρωμαίων, Μουσουλμάνων, Εβραίων, Ντονμέδων, Φράγκων, Αρμενίων και Σλάβων, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο

Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, (χ.α.), Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης,

http://www.jct.gr/JMTH.php

Τελευταία επίσκεψη 6/8/2014