Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

Προσφέρει τη δυνατότητα πλήρους εποπτείας του βυζαντινού πολιτισμού, από τα παλαιοχριστιανικά χρόνια έως και την οθωμανική περίοδο.

  1. Νεότερη και Σύγχρονη εποχή (1912 - )


    1989 Θεμελιώθηκε από τη Μελίνα Μερκούρη και το Μάιο του ίδιου έτους ολοκληρώθηκε.

    1997 Έναρξη λειτουργίας. Η συλλογή του εμπλουτίζεται μέχρι σήμερα.

    2001 Κηρύχθηκε "ιστορικό διατηρητέο μνημείο" από το Υπουργείο Πολιτισμού.

    2005 Απέσπασε βραβείο του Συμβουλίου της Ευρώπης.

  2. Οθωμανική εποχή (1453- 1912)


  3. Βυζαντινή εποχή (331 μ.Χ.- 1453)


  4. Ρωμαϊκή εποχή (30 π.Χ.- 330 μ.Χ.)


  5. Ελληνιστική εποχή (322- 31 π.Χ)


  6. Κλασική εποχή (478-323 π.Χ)


  7. Αρχαϊκή εποχή (800-479 π.Χ)


  8. Γεωμετρική εποχή (-1100- 800 π.Χ)


  9. Προϊστορία (-1100 π.Χ.)


Τι βλέπω;

Πρόκειται για το σημαντικότερο μουσείο της χώρας στην κατηγορία του, προσφέροντας τη δυνατότητα πλήρους εποπτείας του βυζαντινού πολιτισμού, από τα παλαιοχριστιανικά χρόνια έως και την οθωμανική περίοδο. Τα ευρήματα αφορούν την περιοχή της Θεσσαλονίκης και του μακεδονικού χώρου ευρύτερα. Παλαιοχριστιανικοί τάφοι, ψηφιδωτά, γλυπτά, εικόνες, τοιχογραφίες, κοσμήματα, σκεύη, νομίσματα, βιβλία, χειρόγραφα και οικιακά αντικείμενα είναι μερικά από αυτά. Στα σημαντικότερα συγκαταλέγονται: το άγαλμα του καλού ποιμένα, ο τάφος με την παράσταση της Σωσάννας, η ανάγλυφη μαρμάρινη εικόνα της δεόμενης Παναγίας (10ος-11ος αι.), αυτοκρατορικά πορτραίτα, ο Επιτάφιος της Θεσσαλονίκης, η φορητή εικόνα του Χριστού ως “Σοφίας του Θεού” (14ος αι.) και το ανάγλυφο μονόγραμμα των Παλαιολόγων. Αρχιτεκτονικά το μουσείο συνδυάζει το μοντερνισμό με την ελληνική αρχιτεκτονική (αίθριο και βυζαντινές επιρροές) και τα συνδυασμένα υλικά συνθέτουν μια κατασκευή υψηλής ποιότητας. Τέλος, καλύπτει μια έκταση 2.400 τμ και διαθέτει 8 μεγάλες αίθουσες.

Τι δε βλέπω;

Σχεδιάστηκε από τον Κυριάκο Κρόκο το 1979 και φιλοξενεί 2.900 αντικείμενα. Το ίδιο το μουσείο αποτελεί μια “χρονογραμμή” του βυζαντινού πολιτισμού. Οι αίθουσες έχουν διαφορετικά (κεκλιμένα, χωρίς σκάλες) επίπεδα μεταξύ τους, δημιουργώντας μια ελικοειδή πορεία, η οποία δεν αναγκάζει τους επισκέπτες να δουν όλα τα εκθέματα, αλλά μόνο αυτά της περιόδου που τους ενδιαφέρουν. Ο αρχιτέκτονας ήθελε ένα χώρο που να δημιουργεί αίσθημα ελευθερίας, στον οποίο το έκθεμα θα ήταν η έκπληξη. Για τον λόγο αυτόν, ο Κρόκος απέσπασε ειδική διάκριση από το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτόνων, το “Βραβείο 2000”.

Πληροφορίες

  • Διεύθυνση: Λεωφ. Στρατού 2
  • Όνομα επαφής: Αγαθονίκη Τσιλιπάκου
  • Τηλέφωνο: +30 2313 306400
  • E-mail: [email protected]
  • Website: http://mbp.gr/

Βιβλιογραφία

Δουμάνης Ο.Β., (1978), Βυζαντινό Μουσείο Θεσσαλονίκης, στο Αρχιτεκτονικά Θέματα, τ.12, σ.σ. 231-232

Δουμάνης Ο.Β., (1989), Βυζαντινό Μουσείο Θεσσαλονίκης, στο Αρχιτεκτονικά Θέματα, τ.23, σ.σ. 121-123

Ζαφείρης Χ., (1997), Θεσσαλονίκης Εγκόλπιον, ιστορία, πολιτισμός, η πόλη σήμερα, γεύσεις, μουσεία, μνημεία, διαδρομες, Αθήνα: Εξάντας

Ζαφείρης Χ., (2014), Θεσσαλονίκη, η παρουσία των απόντων, η κληρονομιά Ρωμαίων, Μουσουλμάνων, Εβραίων, Ντονμέδων, Φράγκων, Αρμενίων και Σλάβων, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο

Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, (χ.α.), Το κτίριο- Ιστορία,

http://mbp.gr/html/gr/mouseio.htm

Τελευταία επίσκεψη 8/6/2014