Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Οδός Αριστοτέλους

Η Οδός Αριστοτέλους είναι πεζόδρομος που ενώνει την Πλατεία Αριστοτέλους με την Άνω Πλατεία Αριστοτέλους.

  1. Νεότερη και Σύγχρονη εποχή (1912 - )


    1923 Καθορίστηκαν οι όψεις των κτιρίων.

  2. Οθωμανική εποχή (1453- 1912)


  3. Βυζαντινή εποχή (331 μ.Χ.- 1453)


  4. Ρωμαϊκή εποχή (30 π.Χ.- 330 μ.Χ.)


  5. Ελληνιστική εποχή (322- 31 π.Χ)


  6. Κλασική εποχή (478-323 π.Χ)


  7. Αρχαϊκή εποχή (800-479 π.Χ)


  8. Γεωμετρική εποχή (-1100- 800 π.Χ)


  9. Προϊστορία (-1100 π.Χ.)


Τι βλέπω;

Η οδός Αριστοτέλους ενώνει την Άνω Πλατεία Αριστοτέλους με την Πλατεία Αριστοτέλους και είναι το μοναδικό εφαρμοσμένο έργο της επιτροπής Εμπράρ μετά την καταστροφή της πόλης από την πυρκαγιά του 1917. Σε αντίθεση με το αρχικό σχέδιο, τέμνει κεντρικές οδούς της πόλης, οι οποίες διακόπτουν τη γραμμικότητά της. Αυτός ίσως να είναι και ο λόγος που η οδός Αριστοτέλους δεν κατάφερε τελικά να συγκεντρώσει κεντρικές λειτουργίες της πόλης. Τα κτίρια είναι εκλεκτικιστικά με νεοβυζαντινό ρυθμό (π.χ. φυτικά μοτίβα, τεκτονικά κιονόκρανα). Η επιτροπή Εμπράρ φιλοδοξούσε οι βυζαντινές εκκλησίες της πόλης μαζί με τον νεοβυζαντινό άξονα της Αριστοτέλους να  λειτουργήσουν σαν μνημειακό σύνολο. Η αρχιτεκτονική κληρονομιά της Θεσσαλονίκης αξιοποιήθηκε και πολεοδομικά, εκτός από ιδεολογικά. Τα κτίρια διαθέτουν στοά στο ισόγειο, δύο ορόφους και τρίτο όροφο σε εσοχή. Μαζί με το νεοβυζαντινό ρυθμό, διακρίνουμε και αποικιακά- νεοαραβικά στοιχεία, πιθανότατα επιρροές που είχε δεχτεί ο Εμπράρ. Πλήθος κόσμου διασχίζει καθημερινά τον πεζόδρομο και αποτελεί βασική περιπατητική διαδρομή προς την παραλία και τις παραδοσιακές αγορές εκατέρωθεν.

Τι δε βλέπω;

Ο Εμπράρ εμπνεύστηκε από της βυζαντινές εκκλησίες της πόλης, αλλά ισορροπούσε ανάμεσα στην τοπική και διεθνή αρχιτεκτονική (κριτικός ρεζιοναλισμός), χωρίς να αντιγράφει την τοπική παράδοση ή τις τρέχουσες αρχιτεκτονικές τάσεις. Αυτή η αντίληψη έρχεται σε αντίθεση με το νεοκλασικισμό, ο οποίος επέβαλε μια σύνδεση με το παρελθόν της αρχαίας Ελλάδας. Ο Εμπράρ σύνδεσε την αρχιτεκτονική της Θεσσαλονίκης με τις επόμενες φάσεις της Ιστορίας της Ελλάδας και το μεσαιωνικό της παρελθόν. Η επιτροπή Εμπράρ αρχικά θα ονόμαζε την οδό «Εθνών» ή «Αγίου Δημητρίου». Είναι η μοναδική περίπτωση στην Ελλάδα όπου επιβλήθηκε συγκεκριμένος τύπος όψεων κτιρίων. Μόνο 14 κτίρια σχεδιάστηκαν σύμφωνα με το σχέδιο Εμπράρ. Τα υπόλοιπα μιμούνται τα 14, αλλά δεν αποτελούν αρχιτεκτονική συνέχειά τους.

Βιβλιογραφία

Γερολύμπου- Καραδήμου Α., (2003), Η Θεσσαλονίκη, αναδιοργάνωση του βόρειου Ελλαδικού χώρου, στο Ιστορία του νέου ελληνισμού, 1770-2000, Ελληνικά Γράμματα, τ.6, σ.σ. 131-148.

 

Επιτόπια παρατήρηση επιστημονικών επιμελητών

 

Ζαφείρης Χ., (1997), Θεσσαλονίκης Εγκόλπιον, ιστορία, πολιτισμός, η πόλη σήμερα, γεύσεις, μουσεία, μνημεία, διαδρομές, Αθήνα: Εξάντας

 

Κολώνας Β., (2015), Όψεις της Θεσσαλονίκης πριν και μετά το 1912, στο Καιρίδης Δ., (επ.), (2015), Θεσσαλονίκη, μια πόλη σε μετάβαση, 1912-2012, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, σ.σ. 256- 265

 

Κόστωγλου Β., Μήτση Ε., (χ.χ.), Πολεοδομικοί μετασχηματισμοί της Θεσσαλονίκης- Αναζητώντας ταυτότητα, greekarchitects.gr

 

Συλλογικό έργο, (1985-6), Νεώτερα Μνημεία της Θεσσαλονίκης, Υπουργείο Πολιτισμού, Υπουργείο Βόρειας Ελλάδας

 

Yerolympos A., (1996), Urban Transformations in the Balkans (1820- 1920), Aspects of Balkan Town Planning and the Remaking of Thessaloniki, University Studio Press