Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Οι Μαγεμένες

Οι Μαγεμένες αποτελούσαν γλυπτά της ρωμαϊκής κιονοστοιχίας της Στοάς των Ειδώλων, η οποία πιθανώς κοσμούσε την κεντρική είσοδο της Ρωμαϊκής Αγοράς.

  1. Νεότερη και Σύγχρονη εποχή (1912 - )


  2. Οθωμανική εποχή (1453- 1912)


    1752 Πραγματοποιείται και η πρώτη σχεδιαστική αναπαράσταση του μνημείου από τους Stuart και Revett.

    1864 Αφαιρέθηκαν και μεταφέρθηκαν στη Γαλλία από τον Εμμανουέλ Μιλλέ.

  3. Βυζαντινή εποχή (331 μ.Χ.- 1453)


  4. Ρωμαϊκή εποχή (30 π.Χ.- 330 μ.Χ.)


    Φιλοτεχνήθηκαν.

  5. Ελληνιστική εποχή (322- 31 π.Χ)


  6. Κλασική εποχή (478-323 π.Χ)


  7. Αρχαϊκή εποχή (800-479 π.Χ)


  8. Γεωμετρική εποχή (-1100- 800 π.Χ)


  9. Προϊστορία (-1100 π.Χ.)


Τι βλέπω;

Στο σημείο αυτό υπήρχε η Στοά των Ειδώλων στην οποία υπήρχαν πάνω τα “Είδωλα” ή αλλιώς οι “Incantadas” που σημαίνει “Μαγεμένες” στη σεφαραδίτικη διάλεκτο των Ισπανόφωνων Εβραίων της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι είχαν εκδιωχθεί το 1492 από την Ισπανία και βρήκαν καταφύγιο εδώ.

Τι δε βλέπω;

Οι Μαγεμένες αποτελούσαν γλυπτά της ρωμαϊκής κιονοστοιχίας της Στοάς των Ειδώλων, η οποία πιθανώς κοσμούσε την κεντρική είσοδο της Ρωμαϊκής Αγοράς. Σύμφωνα με τον καθηγητή Αριστοτέλη Μέντζο, ίσως η στοά να ήταν μέρος πολυτελούς αυτοκρατορικού συγκροτήματος θερμών. Αυτή περιλάμβανε κιονοστοιχία με κορινθιακούς κίονες και από πάνω είχε τετραγωνισμένους κίονες με αγάλματα των: Μαινάδας, Διονύσου, Αριάδνης, Λήδας με το Δία ως κύκνο, Νίκης, Αύρας, Διόσκουρου και της αρπαγής του Γανυμήδη. Το κτίσμα σωζόταν μέχρι το 19ο αιώνα στην αυλή σπιτιού της εβραϊκής συνοικίας, εντυπωσιάζοντας πολλούς περιηγητές. Ωστόσο, “οι Καρυάτιδες της Θεσσαλονίκης” αποσπάστηκαν από το Γάλλο παλαιογράφο Εμμανουέλ Μιλλέ με την άδεια της Οθωμανικής διοίκησης και σήμερα εκτίθενται στο Λούβρο. Ο ερασιτεχνισμός του Μιλλέ και η εκ Γαλλίας κακή οργάνωση, προκάλεσαν ολοκληρωτική καταστροφή στο μνημείο. Μετά από αυτό και μετά τις βίαιες αντιδράσεις των κατοίκων, το Οθωμανικό κράτος αυστηροποίησε τους όρους απόκτησης αρχαιοτήτων και πλέον άρχισε να ασχολείται πιο σοβαρά με την προστασία τους, αν και εξακολουθούσε να τα χρησιμοποιεί ως μέσα ανάπτυξης διεθνών σχέσεων. Στο αρχαιολογικό μουσείο Θεσσαλονίκης εκτίθενται εκμαγεία των Μαγεμένων, ενώ παράλληλα ο δήμος διεκδικεί επίμονα την επιστροφή τους στη Θεσσαλονίκη.

Βιβλιογραφία

Mazower M., (2006), Θεσσαλονίκη. Πόλη των φαντασμάτων, χριστιανοί, μουσουλμάνοι και εβραίοι 1430- 1950, Κουρεμένος Κ. (μτφ), Αθήνα: εκδόσεις Αλεξάνδρεια

Αδάμ- Βελένη Π., (2001), Θεσσαλονίκη νεράιδα, βασίλισσα, γοργόνα, Ζήτρος/ 958fm

Βακαλόπουλος Α.Ε., (1991), Θεσσαλονίκια και άλλα Μακεδονικά Μελετήματα δημοσιευμένα μεταξύ 1981-1990, Θεσσαλονίκη: εκδόσεις Βάνιας

Ζαφείρης Χ., (1997), Θεσσαλονίκης Εγκόλπιον, ιστορία, πολιτισμός, η πόλη σήμερα, γεύσεις, μουσεία, μνημεία, διαδρομες, Αθήνα: Εξάντας

Ζαφείρης Χ., (2014), Θεσσαλονίκη, η παρουσία των απόντων, η κληρονομιά Ρωμαίων, Μουσουλμάνων, Εβραίων, Ντονμέδων, Φράγκων, Αρμενίων και Σλάβων, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο