Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Πολυχώρος Μύλος

Ο Πολυχώρος Μύλος είναι πρώην βιομηχανική μονάδα που σήμερα στεγάζει πολυχώρο πολιτισμού.

  1. Νεότερη και Σύγχρονη εποχή (1912 - )


    1924 Λειτούργησε ο αλευρόμυλος.

    1986 Έκλεισε ο αλευρόμυλος.

    1991 Αναστηλώθηκε και εγκαινιάστηκε ο πολυχώρος (31/5).

  2. Οθωμανική εποχή (1453- 1912)


  3. Βυζαντινή εποχή (331 μ.Χ.- 1453)


  4. Ρωμαϊκή εποχή (30 π.Χ.- 330 μ.Χ.)


  5. Ελληνιστική εποχή (322- 31 π.Χ)


  6. Κλασική εποχή (478-323 π.Χ)


  7. Αρχαϊκή εποχή (800-479 π.Χ)


  8. Γεωμετρική εποχή (-1100- 800 π.Χ)


  9. Προϊστορία (-1100 π.Χ.)


Τι βλέπω;

Το συγκρότημα αυτό υπήρξε αλευρόμυλος για περίπου 60 χρόνια. Σήμερα λειτουργεί ως πολυχώρος διαφόρων εκδηλώσεων μεταξύ των οποίων και φεστιβάλ, ενώ το καλοκαίρι διαθέτει και θερινό κινηματογράφο. Οι πρώην αλευροκυλινδρόμυλοι, το μηχανουργείο, το ξυλουργείο, οι αποθήκες και οι βοηθητικοί χώροι, έχουν μετατραπεί σε εκθεσιακούς χώρους, χώρους συναυλιών, αμφιθέατρο και  καφέ. Επίσης, στο χώρο υπάρχουν υπαίθριο μπαρ, ένα μικρό ξύλινο βαγόνι στο οποίο λειτουργεί ραδιοφωνικός σταθμός, η Πλατεία Βαρώτσου με το γλυπτό του Κώστα Βαρώτσου και ένα βαγόνι του θρυλικού Orient Express (Παρίσι- Κωνσταντινούπολη, 1929), στο οποίο επιβιβάστηκαν εξέχουσες προσωπικότητες των γραμμάτων, των τεχνών και της πολιτικής. Ο φαρδύς πεζόδρομος είναι το συνεκτικό στοιχείο των κτιρίων και των λειτουργιών τους. Το πέτρινο κτίριο διατηρεί το αρχιτεκτονικό του ύφος, με τα ανοίγματά του να φέρουν διακοσμητικά πλαίσια. Στη βόρεια όψη είναι ορατές τρεις οριζόντιες γραμμές. Αυτές είναι τα ίχνη των δαπέδων. Η μονάδα αλευρόμυλων κατασκευάστηκε δίπλα στις γραμμές των εμπορικών τρένων και πολύ κοντά στη λιμάνι της πόλης.

Τι δε βλέπω;

Ο αλευρόμυλος παρήγαγε 60 τόνους άλευρα ημερησίως και κατασκευάστηκε από τους πρόσφυγες επιχειρηματίες Γεώργιο Χατζηγιαννάκη και Μιλτιάδη Αλτιναλμάζη. Μετά το κλείσιμο της επιχείρησης, μία παρέα επιχειρηματιών αποφάσισε να την μετατρέψει σε πολυχώρο πολιτιστικών εκδηλώσεων. Η αναστήλωση, σε σχέδια Νίκου Στεφανίδη, βραβεύτηκε από τη Europa Nostra, αποτέλεσε πανελλήνιο πρότυπο για ανάλογες αναπλάσεις  με αλλαγή χρήσεων και κάποια από τα κτίσματα έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα από το υπουργείο πολιτισμού. Υπήρξε ο μοναδικός ιδιωτικός χώρος που συμπεριλήφθηκε στον φάκελο υποψηφιότητας της Θεσσαλονίκης για πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης. Αργότερα, προστέθηκαν και άλλα ετερόκλητα στοιχεία στο συγκρότημα. Ο εξοπλισμός του αλευρόμυλου είχε διατηρηθεί μέχρι την πυρκαγιά που ξέσπασε το 2004, η οποία κατέστρεψε μεγάλο μέρος του πολυχώρου. Οι ζημιές σήμερα έχουν αποκατασταθεί σε μεγάλο βαθμό. Στις περισσότερες βιομηχανικές μονάδες της εποχής του μεσοπολέμου διακρίνουμε μια νέα τυπολογία, η οποία περιλαμβάνει συνεχή ανοίγματα στις επιφάνειες για καλύτερο αερισμό και φωτισμό των χώρων εργασίας. Η μετάβαση από τον ατμό στον ηλεκτρισμό επέτρεψε τον ελεύθερο σχεδιασμό, την αναβάθμιση και ορθολογική διάταξη των χώρων κι έτσι κατασκευάζονταν απλοί ενιαίοι όγκοι κτιρίων από οπλισμένο σκυρόδεμα. Στις περιπτώσεις όμως που τα μηχανήματα τυποποιούνταν εντός του εργοστασίου, προτιμούνταν παραδοσιακά υλικά, όπως πέτρα και ξύλο. Σε αυτές τις περιπτώσεις ανήκει και το συγκρότημα αυτό. Ο πολυχώρος Μύλος έχει φιλοξενήσει πολλούς καλλιτέχνες όπως την Πάτι Σμιθ, τη Σεζάρια Εβόρα, τη Νίνα Σιμόν, τον Ρόμπερτ Πλαντ, τον Έρικ Μπάρτον, τους Rainign Pleasure, τον Νικ Κέιβ και πολλούς ακόμα.

Πληροφορίες

Βιβλιογραφία

Ζαφείρης Χ., (1997), Θεσσαλονίκης Εγκόλπιον, ιστορία, πολιτισμός, η πόλη σήμερα, γεύσεις, μουσεία, μνημεία, διαδρομές, Αθήνα: Εξάντας

 

Τραγανού- Δεληγιάννη Ο., (1997), Βιομηχανικά κτίρια και σύνολα, η πιο «ευρωπαϊκή» από τις όψεις της νεώτερης αρχιτεκτονικής της πόλης (1870- 1940), στο Λιοντής Κ., (1997) (επ), Αρχιτεκτονική της Θεσσαλονίκης, στο Επτά Ημέρες, Καθημερινή, σ. 18-22

 

Φιλιππίδης Δ., (2006), Αρχιτεκτονικές Μεταμορφώσεις, Ι. μητροπολιτικά κέντρα, Μέλισσα

 

Open House Thessaloniki, (2019), Μύλος, OHTH