Έφιππος ανδριάντας του βασιλιά Κωνσταντίνου στην Πλατεία Δημοκρατίας (Βαρδάρη).
Νεότερη και Σύγχρονη εποχή (1912 - )
1937 Ξεκίνησε η κατασκευή του από το Γεώργιο Δημητριάδη.
1940 Ολοκληρώθηκε.
Οθωμανική εποχή (1453- 1912)
Βυζαντινή εποχή (331 μ.Χ.- 1453)
Ρωμαϊκή εποχή (30 π.Χ.- 330 μ.Χ.)
Ελληνιστική εποχή (322- 31 π.Χ)
Κλασική εποχή (478-323 π.Χ)
Αρχαϊκή εποχή (800-479 π.Χ)
Γεωμετρική εποχή (-1100- 800 π.Χ)
Προϊστορία (-1100 π.Χ.)
Τι βλέπω;
Είναι ο μοναδικός μαρμάρινος ανδριάντας βασιλιά στην πόλη. Ο έφιππος ανδριάντας είναι τοποθετημένος σε υψηλό βάθρο, πάνω στο οποίο υπάρχει το οικόσημο της βασιλικής οικογένειας. Αρχικά, το άγαλμα είχε στατικά προβλήματα, γι’ αυτό ο γλύπτης έβαλε ένα θάμνο στα πόδια του αλόγου, με αποτέλεσμα να είναι πιο σταθερό, χωρίς να επηρεάζεται σημαντικά η αισθητική του γλυπτού. Παρόλα αυτά είναι ορατή η διαφορά των καμπυλών του θάμνου με την αυστηρότητα των γραμμών του αλόγου. Το γλυπτό τοποθετήθηκε κατά τη διάρκεια της δικτατορίας Μεταξά, όπως φαίνεται και από την επιγραφή στη βάση. Πρώτα τοποθετήθηκε στο πάρκο της ΧΑΝΘ και λίγα χρόνια αργότερα στην Πλατεία Βαρδαρίου, η οποία τότε βρισκόταν στη μέση της οδού Εγνατίας.
Τι δε βλέπω;
Ο Κωνσταντίνος (1868- 1923) βασίλευσε συνολικά 7 έτη (1913- 1917 και 1920- 1922). Όταν γεννήθηκε, η Ελλάδα ξαναπόκτησε τον «Κωνσταντίνο της», ο οποίος θα έπαιρνε εκδίκηση για τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, τον τελευταίο Βυζαντινό αυτοκράτορα. Από νωρίς έδειξε, ότι ήθελε να βασιλεύει με έπαρση, αγνοώντας το σύνταγμα και τη βουλή. Το 1885, πρίγκιπας ακόμα, ήταν επικεφαλής του στρατού και της αστυνομίας, επιδεικνύοντας αναποτελεσματικότητα και αυταρχισμό. Εκμεταλλεύτηκε επικοινωνιακά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 1896 για να διεθνοποιήσει τον επερχόμενο ηγετικό του ρόλο. Παρόλο που ήταν αλλεπάλληλα τα σοβαρά σφάλματά του, ο λαός τον αγαπούσε γιατί πρέσβευε τη Μεγάλη Ιδέα, δηλαδή την αναγέννηση του Βυζαντίου με την ανάκτηση των εδαφών από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897 όμως, η Ελλάδα έχασε και ο Κωνσταντίνος δέχτηκε πυρ ομαδόν. Το κλίμα για αυτόν άλλαξε με την παράδοση της Θεσσαλονίκης από τους Τούρκους στον ελληνικό στρατό, του οποίου ήταν επικεφαλής και προέλασε πρώτος και με επιτυχία έναντι των Βουλγάρων. Έπειτα, συνδέθηκε με τον Εθνικό Διχασμό και τη Μικρασιατική Καταστροφή. Ο τάφος του βρίσκεται στα βασιλικά ανάκτορα του Τατοΐου στην Αθήνα, κατόπιν μεταφοράς της σορού από την Φλωρεντία, όπου είχε αρχικά ταφεί.
Πληροφορίες
- Διεύθυνση: Πλ. Δημοκρατίας/ Βαρδάρη
Βιβλιογραφία
Ορφανίδης Δ., (2016), Υπαίθρια Γλυπτά της Θεσσαλονίκης, παράμετροι υποβάθμισης και φθοράς των υλικών τους, Διπλωματική Εργασία, Α.Π.Θ.
Μαυρογορδάτος Γ.Θ., (2003), Οι πολιτικές εξελίξεις από το Γουδί ως τη Μικρασιατική Καταστροφή, στο Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, τ.6, σ.σ. 16-30
Τσιτιρίδης Γ., (2019), Ανακάλυψε τα γλυπτά της πόλης: «Βασιλιάς Κωνσταντίνος Α΄» του Γεωργίου Δημητριάδη, στο Parallaxi
https://parallaximag.gr/thessaloniki/anakalypse-ta-glypta-tis-polis-vasilias-konstantinos-a%CE%84-tou-georgiou-dimitriadi
Τελευταία επίσκεψη 12/7/2020