Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Άρειος Πάγος

Σύμφωνα με την παράδοση και την Ορέστεια του Αισχύλου, στον Άρειο Πάγο δικάστηκε ο Ορέστης για το φόνο της μητέρας του Κλυταιμνήστρας.

  1. Νεότερη και Σύγχρονη εποχή (1821 - )


    1826 Στην περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης, υπέστη καταστροφές από τις ανταλλαγές πυρών μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων.

  2. Οθωμανική εποχή (1453- 1821)


  3. Βυζαντινή εποχή (331 μ.Χ.- 1453)


    582 μ.Χ. Με την επιδρομή των Σλάβων, τα οικοδομήματα του Αρείου Πάγου, παύουν να χρησιμοποιούνται.

  4. Ρωμαϊκή εποχή (30 π.Χ.- 330 μ.Χ.)


    52 μ.Χ. Ο Απόστολος Παύλος μίλησε εδώ και δημιούργησε την πρώτη χριστιανική κοινότητα του κόσμου. Τον 1ο μ.Χ. αιώνα, αρμοδιότητα του Αρείου Πάγου ήταν να ελέγχει κάθε φιλοσοφικό μόρφωμα, διδασκαλία και θρησκεία, προκειμένου αυτή να εισαχθεί στην πόλη ή να απορριφθεί.

  5. Ελληνιστική εποχή (322- 31 π.Χ)


  6. Κλασική εποχή (478-323 π.Χ)


  7. Αρχαϊκή εποχή (800-479 π.Χ)


  8. Γεωμετρική εποχή (-1100- 800 π.Χ)


  9. Προϊστορία (-1100 π.Χ.)


Τι βλέπω;

Ο Άρειος Πάγος βρίσκεται βορειοδυτικά της Ακρόπολης. Η λέξη «πάγος» στα αρχαία ελληνικά σημαίνει βράχος και κατά μία εκδοχή προέρχεται από το ρήμα «πήγνυμι» που σημαίνει πήζω, προερχόμενη από το μύθο, κατά τον οποίο ο θεός Άρης έμπηξε το δόρυ του στο έδαφος. Κατά μία άλλη εκδοχή, συνδέεται με τη φράση “σώμα πεπηγός”, δηλαδή σώμα συμπαγές. Μία εκδοχή είναι ότι  η λέξη «Άρειος» προέρχεται από το θεό Άρη. Μια δεύτερη συνδέεται με την πρώτη θυσία που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα από τις Αμαζόνες, προς τιμήν του Άρη. Η τρίτη εκδοχή είναι ότι σε αυτό το σημείο ίσως βρισκόταν το ιερό των Αρών, θεοτήτων σαν τις Ερινύες που κυνηγούσαν τους φονιάδες.

Τι δε βλέπω;

Εκεί συνεδρίαζαν, κατά τη Μυκηναϊκή εποχή, οι αρχηγοί των δήμων και των διοικητικών περιφερειών. Αργότερα, κατά την άνθιση της δημοκρατίας, oι διοικητικές και δικαστικές εξουσίες «πέρασαν» στην Ηλιαία, στην Βουλή και την Εκκλησία του Δήμου. Στον Άρειο Πάγο διατηρήθηκε μόνο η αρμοδιότητα εκδίκασης φόνων. Ο Παυσανίας αναφέρει την ύπαρξη δύο λίθων: α) της «ύβρεως», στην οποία στεκόταν ο κατηγορούμενος και β) της «αναίδειας», δηλαδή της ασπλαχνίας, στην οποία στεκόταν ο κατήγορος. Το ίδιο σώμα ήταν υπεύθυνο και για θρησκευτικά ζητήματα και ξένες λατρείες. Σύμφωνα με την παράδοση και την Ορέστεια του Αισχύλου, εδώ δικάστηκε ο Ορέστης για το φόνο της μητέρας του Κλυταιμνήστρας και αθωώθηκε με την ψήφο της θεάς Αθηνάς. Επιπλέον, η ευρύτερη περιοχή του Αρείου Πάγου ήταν πυκνοκατοικημένη, ανήκε μάλιστα στον Δήμο Μελίτης, έναν από τους πολυπληθέστερους και αριστοκρατικότερους δήμους της πόλης.

Βιβλιογραφία

Camp J., (2001), The Archaeology of Athens, Yale University Press, New Haven and London

Αντωνάτος Π., Μαλεγιαννάκη Ε., (1999), Άρειος Πάγος, Μυθολογική, Ιστορική και Αρχαιολογική Ανίχνευση του Βράχου, Υπουργείο Πολιτισμού, academia.edu

Γιοχάλας Θ., Καφετζάκη Τ., (2013), Αθήνα, Ιχνηλατώντας την πόλη με οδηγό την ιστορία και τη λογοτεχνία, Βιβλιοπωλείον της ΕΣΤΙΑΣ

Μπέης Κ., (2000), Αθήνα, το πρόσωπο της πόλης, ημερίδα, Δήμος Αθηναίων

Φωκά Ι., Βαλαβάνης Π., (1994), Περίπατοι στην Αθήνα και την Αττική, τόποι, θεοί, μνημεία, Κέδρος