Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Πλατεία Τερψιθέας- Μουσά Μπαμπά Τουρμπές

Η Πλατεία Τερψιθέας ξεχωρίζει ιδιαίτερα για το οθωμανικό της μαυσωλείο.

  1. Νεότερη και Σύγχρονη εποχή (1912 - )


  2. Οθωμανική εποχή (1453- 1912)


    1543 Κατασκευάστηκε ο Μουσά Μπαμπά Τουρμπές.

  3. Βυζαντινή εποχή (331 μ.Χ.- 1453)


  4. Ρωμαϊκή εποχή (30 π.Χ.- 330 μ.Χ.)


  5. Ελληνιστική εποχή (322- 31 π.Χ)


  6. Κλασική εποχή (478-323 π.Χ)


  7. Αρχαϊκή εποχή (800-479 π.Χ)


  8. Γεωμετρική εποχή (-1100- 800 π.Χ)


  9. Προϊστορία (-1100 π.Χ.)


Τι βλέπω;

Η Πλατεία Τερψιθέας ξεχωρίζει ειδικότερα για ένα σπάνιο οθωμανικό μνημείο. Πρόκειται για το Μουσά Μπαμπά Τουρμπέ, δηλαδή ένα οκταγωνικό θολωτό κτίριο, το οποίο ήταν μαυσωλείο κάποιου ιερού οθωμανικού προσώπου του 16ου αιώνα, πιθανόν τμήμα κάποιου τεκέ (μουσουλμανικό μοναστήρι για δερβίσηδες). Αποτελεί ένα από τα οψιμότερα οθωμανικά μνημεία, πάνω στο οποίο μπορούν να διακριθούν και κάποιες επιδράσεις από τη βυζαντινή αρχιτεκτονική (π.χ. ο τρούλος).

Τι δε βλέπω;

Οι Τούρκοι το αποκαλούσαν Μουσά Μπαμπά Τουρμπεσί. Οι τουρμπέδες ήταν μαυσωλεία δερβίσηδων ή ηγουμένων τεκέδων, οι οποίοι για τους Τούρκους ήταν ιερές προσωπικότητες. Συνήθως επρόκειτο για κυβικά πέτρινα κτίρια με πέτρινους (συχνά επενδυμένους με μέταλλο) τρούλους. Σύμφωνα με το θρύλο, ο Μουσά Μπαμπά ήταν υπηρέτης ενός αγά. Όταν ο αγάς είχε φύγει για προσκύνημα στη Μέκκα, η σύζυγός του έφτιαξε έναν χαλβά, τον οποίο πολύ θα ήθελε να δοκιμάσει ο σύζυγός της. O Μουσά Μπαμπά τη διαβεβαίωσε ότι θα δοκίμαζε το χαλβά ο αφέντης του. Όταν ο αγάς επέστρεψε, ευχαρίστησε τη σύζυγό του για το νόστιμο χαλβά που βρήκε στο κατώφλι του στη Μέκκα. Το γεγονός αυτό, κατέστησε το Μουσά Μπαμπά αγία προσωπικότητα κι έγινε δερβίσης. Το όνομα της πλατείας Τερψιθέας (= ευχάριστη θέα) οφείλεται στη θέα της πόλης και του χιονισμένου Ολύμπου από το ψηλό αυτό σημείο. Ωστόσο, σήμερα η θέα περιορίζεται σημαντικά από νεότερα και ψηλότερα κτίρια, αν και παραμένει ένα ευχάριστο άνοιγμα σε μια πυκνοδομημένη περιοχή.

Βιβλιογραφία

Ζαφείρης Χ., (1997), Θεσσαλονίκης Εγκόλπιον, ιστορία, πολιτισμός, η πόλη σήμερα, γεύσεις, μουσεία, μνημεία, διαδρομες, Αθήνα: Εξάντας

 

Ζαφείρης Χ., (2014), Θεσσαλονίκη, η παρουσία των απόντων, η κληρονομιά Ρωμαίων, Μουσουλμάνων, Εβραίων, Ντονμέδων, Φράγκων, Αρμενίων και Σλάβων, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο

 

Καραμήτσιος Γ., (2017), Θεσσαλονίκη, 100 μικρές ιστορίες, Ιανός

 

Τομανάς Κ., (1997), Οι πλατείες της Θεσσαλονίκης μέχρι το 1944, Θεσσαλονίκη: Νησίδες

 

Χατζητρύφωνος Ε., (1997), Οθωμανικά μνημεία, στο Επτά Ημέρες, Καθημερινή, σ.σ. 3-5